Aangifte van overlijden
Beschrijving
Als iemand is overleden, moet dat gemeld worden aan de gemeente waar het overlijden heeft plaatsgevonden. Meestal regelt de uitvaartondernemer dit.
Het is voor begrafenisondernemers die eHerkenning hebben ook mogelijk de aangifte digitaal te doen.
Na de aangifte maakt een ambtenaar van de Burgerlijke Stand de overlijdensakte op. Daarna wordt er toestemming gegeven om te begraven of te cremeren. Toestemming noemen we hier ‘verlof’. Zonder verlof mag er niet worden begraven of gecremeerd.
Aanvragen
Meestal regelt de uitvaartondernemer de aangifte. U mag dit als nabestaande ook zelf doen. Maak hiervoor een afspraak met Burgerzaken via 0255 567200. Burgerzaken werkt op afspraak van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 16.00 uur en op donderdagavond van 18.00 tot 20.00 uur.|
Meenemen
Voor een aangifte van overlijden is nodig:
- geldig legitimatiebewijs
- verklaring van overlijden én een verklaring van arts. De arts die het overlijden heeft vastgesteld, geeft beide documenten af aan de nabestaanden.
- een trouw- of partnerschapsboekje van de overledene is niet verplicht, maar u mag het wel meenemen om daarin een aantekening te laten zetten.
Speciaal verlof
Als de begrafenis of crematie binnen 36 uur na overlijden of na de vijfde dag van overlijden plaats vindt, moet u ook meenemen:
- aanvullende verklaring van de arts dat hiertegen geen bezwaar is
- verzoek tot andere termijn met vermelding van reden van aanvrager.
Kosten
Tarief 2024
Omschrijving | Kosten |
---|---|
Afschrift overlijdensakte | € 16,60 |
Tarief 2025
Omschrijving | Kosten |
---|---|
Afschrift overlijdensakte | € 17,10 |
Disclaimer: Aan deze bedragen kunnen geen rechten ontleend worden. Leges zijn definitief na publicatie van de legesverordening op www.overheid.nl in december 2024.
Contactgegevens
Burgerzaken
Burgerzaken werkt op afspraak van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 16.00 uur en op donderdagavond van 18.00 tot 20.00 uur.