Bezwaar maken

Bent u het niet eens met een besluit van de gemeente Velsen? Binnen 6 weken na bekendmaking van het besluit kunt u bezwaar maken. Dit kan online via Bezwaar maken met DigiD of schriftelijk via de post. Het indienen van een bezwaarschrift is gratis.

Vermeld in uw bezwaarschrift

  • Uw naam en adres.
  • De datum waarop u het bezwaarschrift schrijft.
  • Een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt. Denk hierbij aan het onderwerp, de datum en het kenmerk van het besluit. Voeg eventueel een kopie van het besluit toe.  
  • De reden waarom u het niet eens bent met het besluit.  
  • In de brief uw handtekening. Bezwaar maken via door het sturen van een e-mailbericht is niet mogelijk.
  • Bij voorkeur geeft u ook uw e-mailadres en telefoonnummer door zodat wij contact met u kunnen opnemen over het bezwaarschrift.  

Gehighlighte tekst: Let op: Een kopie van uw bezwaarschrift kan aan andere belanghebbenden worden gestuurd.

Uw stuurt uw brief naar:

Gemeente Velsen
Team Juridische Zaken
Postbus 465
1970 AL IJmuiden.

Bezwaar maken namens iemand anders

Dient u een bezwaarschrift in namens iemand anders? Voeg dan een machtiging toe waarin staat dat u gemachtigd bent om namens deze persoon het bezwaarschrift in te dienen. Een machtiging is niet nodig als een advocaat namens u het bezwaarschrift indient of indien u als ouder of verzorger namens uw kind bezwaar maakt. 

U kunt uw schriftelijke bezwaarschrift richten aan:

College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Velsen
Postbus 465
1970 AL IJMUIDEN

Dient u een bezwaarschrift in namens een vereniging, stichting of een genootschap? Dan moet het bezwaarschrift worden ondertekend door degenen die volgens de statuten bevoegd zijn. Voeg bij het bezwaar dan ook de statuten toe en een uittreksel van de Kamer van Koophandel. 

Voorwaarden

Waartegen kunt u bezwaar maken?

Tegen de meeste schriftelijke beslissingen van de gemeente kunt u bezwaar maken. Het moet dan wel gaan om een besluit dat rechtstreeks nadelige gevolgen heeft voor u. Bijvoorbeeld als uw uitkeringsaanvraag is afgewezen of als uw buurman een omgevingsvergunning heeft gekregen voor een verbouwing.  

Bezwaar maken bij de BSGR

U kunt ook bezwaar maken tegen de vaststelling van de WOZ-waarde van uw woning of de vaststelling van de hoogte van verschillende gemeentelijke belastingen. Het gaat dan bijvoorbeeld om onroerendezaakbelastingen (OZB), afvalstoffenheffing, rioolheffing, toeristenbelasting en parkeerbelasting. Hiertegen kunt u bezwaar maken bij de BSGR.

Bezwaar maken bij de BSGRexterne-link-icoon

U kunt géén bezwaar maken tegen:  

  • algemene regels die in de gemeente gelden (algemeen verbindende voorschriften zoals een verordening).
  • beleidsregels (in beleidsregels staan de regels uitgewerkt waar de gemeente zich aan houdt bij het nemen van een besluit).
  • privaatrechtelijke beslissingen (bijvoorbeeld een koopovereenkomst die de gemeente met de koper van een stuk grond sluit).  

Behandeling bezwaarschrift

Ontvangstbevestiging

U krijgt eerst een ontvangstbevestiging. Voldoet uw bezwaarschrift aan de wettelijke eisen? Dan nemen wij het bezwaarschrift in behandeling. Het kan zijn dat uw bezwaarschrift nog niet helemaal voldoet aan de wettelijke eisen. In de ontvangstbevestiging leest u hoe u dit kunt herstellen.  

Hoorzitting

Team Juridische Zaken van de gemeente behandelt uw bezwaarschrift. Bij een bezwaarschrift gericht tegen een besluit van de gemeenteraad behandelt een onafhankelijke bezwaarschriftencommissie uw bezwaar.

U krijgt een uitnodiging om uw bezwaar tijdens een hoorzitting toe te lichten. U kunt dan ook vragen stellen. Als u geen gebruikmaakt van de hoorzitting kunt u dit aangeven. Het kan ook zijn dat we eerst met u bellen om te bespreken hoe we uw bezwaarschrift het best kunnen behandelen. Soms is een hoorzitting is dan niet nodig.

Besluit op uw bezwaarschrift

Na de hoorzitting brengt de jurist van het team Juridische Zaken of de bezwaarschriftencommissie een advies uit aan degene die het besluit heeft genomen (het college van B en W, de burgemeester of de gemeenteraad). Op basis van dit advies wordt er een besluit genomen op uw bezwaarschrift. Een brief met het besluit krijgt u per post toegestuurd.

Looptijd

We beslissen binnen 6 weken op uw bezwaarschrift. Deze termijn gaat lopen de dag nadat de termijn waarbinnen u het bezwaarschrift kon indienen voorbij is. Soms duurt het langer. Als dat bij uw bezwaar het geval is, krijgt u daarover een brief. De termijn om op het bezwaarschrift te beslissen wordt dan met 6 weken verdaagd (uitgesteld).

Voor bezwaren tegen raadsbesluiten geldt een beslistermijn van 12 weken. Deze kan met 6 weken worden verdaagd.  

Niet wachten op de beslissing op uw bezwaar

Het besluit van de gemeente geldt zolang de bezwaarprocedure loopt. Als u een bezwaarschrift heeft ingediend is het mogelijk een ‘voorlopige voorziening’ aan te vragen bij de rechtbank. Dat is een voorlopige beslissing om een bepaalde handeling uit te stellen of juist door te laten gaan. Er moet dan wel een spoedeisend belang zijn. Let er wel op dat u griffierecht (een geldbedrag) moet betalen bij de rechtbank voor het voeren van deze procedure.  

De beslissing op uw bezwaar

Er zijn 3 mogelijke uitkomsten als beslissing op uw bezwaarschrift:  

  1. Het besluit wordt gewijzigd
  2. Het besluit blijft hetzelfde
  3. Uw bezwaarschrift wordt niet-ontvankelijk verklaard. Dit betekent dat uw bezwaarschrift niet inhoudelijk wordt behandeld.

Bent u het niet eens met de beslissing op uw bezwaar? U kunt tegen de beslissing op bezwaar in beroep gaan bij de rechtbank. Onderaan de beslissing op bezwaar staat hoe u dat doet.