Garantverklaring verblijf in Nederland
Beschrijving
U kunt financieel garant staan voor iemand die kort (maximaal 90 dagen) naar Nederland komt. Een garantverklaring is nodig als uw bezoeker onvoldoende inkomen heeft.
Met voldoende inkomen bedoelen we dat uw bezoeker minimaal €55 per dag te besteden heeft (per persoon), voor alle dagen dat men in Nederland verblijft.
Particuliere logiesverstrekking
Heeft uw gast zelf genoeg geld tijdens het verblijf? Dan is een garantstelling niet nodig. Overnacht uw bezoeker bij u in huis? Vraag dan alleen een particuliere logiesverstrekking aan.
Meerdere bezoekers
Krijgt u meerdere bezoekers? Dan moet u voor elke bezoeker apart een bewijs van garantstelling aanvragen.
Meer informatie
Meer informatie vindt u op de website van de Immigratie- en Naturalisatiedienst bij Vakantie- en familiebezoek .
Aanvragen
- Download het formulier van de website IND.nl.
- Vul het formulier in, maar let op: onderteken het formulier nog niet. Dit doet u tijdens de afspraak in het gemeentehuis.
- Maak een afspraak bij Burgerzaken. Kies voor ‘Legaliseren handtekening'.
Bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap? Dan moet uw partner de garantverklaring ook ondertekenen tijdens de afspraak.
Meenemen naar de afspraak
- Geldig legitimatiebewijs van u (en uw partner)
- Formulier ‘Bewijs van garantstelling’. Tijdens de afspraak zet u (en uw partner) een handtekening. De echtheid van uw handtekening kan de medewerker van Burgerzaken zo direct controleren.
- Pinpas of contant geld.
- Stuur de garantverklaring naar de persoon die bij u op bezoek komt. Met de garantieverklaring kan diegene een visum aanvragen bij de Nederlandse ambassade.
Een garantverklaring is 3 maanden geldig.
Voorwaarden
Voorwaarden om garant te kunnen staan
- Uw inkomen is ten minste gelijk aan het minimumloon (exclusief vakantiegeld).
- Voor echtparen geldt een gezamenlijk inkomen van ten minste het minimumloon (exclusief vakantiegeld).
- U moet een bewijs van garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking invullen.
Kosten
U betaalt kosten voor elke plek in het document waar uw handtekening of handtekeningen moet worden gecontroleerd op echtheid. Dit gebeurt door een medewerker van Burgerzaken.
Bij elke controle zet de medewerker één handtekening. U betaalt het bedrag dat in de tabel staat dus voor elke handtekening die door de medewerker van Burgerzaken wordt gezet.
Omschrijving | Kosten |
---|---|
Verklaring garantstelling (per handtekening) | € 16,60 |
Omschrijving | Kosten |
---|---|
Verklaring garantstelling (per handtekening) | € 17,10 |
Disclaimer: aan deze bedragen kunnen geen rechten ontleend worden. Leges zijn definitief na publicatie van de legesverordening op www.overheid.nl in december 2024.
Bijzonderheden
Extra informatie
Contactgegevens
Gemeente Velsen
Postadres
Gemeente Velsen
Postbus 465
1970 AL IJmuiden
Bezoekadres
Klant Contact Centrum
Dudokplein 1
1971 EN IJmuiden
Openingstijden
Op werkdagen van 08.00 tot 17.00 uur en op donderdagavond van 18.00 tot 20.00 uur.
Telefoon
Klant Contact Centrum: 0255 567200 of 14 0255 (zonder kengetal)
Bereikbaar op werkdagen van 08.30 tot 17.00 uur.