Overlijdensakte

Beschrijving

Een overlijdensakte is een officieel document waarin staat dat iemand is overleden.

Wanneer iemand overlijdt wordt dit (meestal) door de begrafenisondernemer gemeld bij de gemeente waar deze persoon is overleden. De gemeente maakt dan een overlijdensakte, waarna er verlof (toestemming) tot begraven of cremeren wordt gegeven.

Aanvragen

Een overlijdensakte vraagt u aan bij de gemeente waar de persoon is overleden.

U kunt een kopie van de akte van overlijden aanvragen van een familielid (vader, moeder, partner of kind) maar ook van een ander persoon.

Er zijn 3 manieren

Is de betreffende persoon in de gemeente Velsen overleden en wilt u een afschrift van zijn/haar overlijdensakte, dan kunt u het afschrift op 3 manieren aanvragen:

  1. Online aanvragen
    Een overlijdensakte kunt u online aanvragen.externe-link-icoon U heeft hiervoor een DigiD-code nodig. U krijgt de overlijdensakteakte binnen 3 werkdagen per post toegestuurd.
  2. Aanvragen per post
    U kunt uw aanvraag, inclusief een kopie van uw legitimatiebewijs, sturen naar:

    Gemeente Velsen
    t.a.v. Burgerzaken
    Postbus 465
    1970 AL IJmuiden

    U ontvangt bij het afschrift een verzoek om het verschuldigde bedrag over te maken. 
  3. Afhalen
    ​​​​​​​Maak eerst een online afspraak
    • Neem altijd een geldig legitimatiebewijs mee.
    • De aanvrager moet altijd zelf het uittreksel komen ophalen, of door iemand die hiervoor gemachtigd is. Iemand machtigen doet u door het machtigingsformulierexterne-link-icoon in te vullen en een kopie van uw legitimatiebewijs mee te geven. De gemachtigde moet zich ook kunnen legitimeren.

Kosten

Aangifte van overlijden is kosteloos.

Tarief 2024
OmschrijvingKosten
Kopie van overlijdensakte€ 16,60

Aangifte van overlijden is kosteloos.

Tarief 2025
OmschrijvingKosten
Kopie van overlijdensakte€ 17,10

Disclaimer: Aan deze bedragen kunnen geen rechten ontleend worden. Leges zijn definitief na publicatie van de legesverordening op www.overheid.nlexterne-link-icoon in december 2024. ( https://www.officielebekendmakingen.nl/gemeentebladexterne-link-icoon

Contactgegevens

Burgerzaken

Burgerzaken werkt op afspraak van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 16.00 uur en op donderdagavond van 18.00 tot 20.00 uur.

E-mail

Burgerzaken@velsen.nl