Privacyverklaring

Gemeente Velsen verwerkt persoonsgegevens zodat zij haar wettelijke en publieke taken kan uitvoeren. Met deze privacyverklaring willen wij u informeren over de manier waarop wij uw persoonsgegevens verwerken.

Plichten en verantwoordelijkheden van de gemeente 

De bestuursorganen van de gemeente zijn elk verantwoordelijk in de zin van de AVG voor de verwerkingen die door of namens de gemeente worden uitgevoerd. De bestuursorganen van de gemeente zijn de burgemeester, het college van burgemeester en wethouders (college van B en W) en de gemeenteraad. De gemeente moet u duidelijk informeren over wat er met uw persoonsgegevens gebeurt en u de mogelijkheid geven om uw privacyrechten uit te oefenen. Voor gemeenten is het ook verplicht om een Functionaris Gegevensbescherming (FG) aan te stellen die toezicht houdt op de naleving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Wet politiegegevens (Wpg). 

De gemeente heeft de plicht om zorgvuldig en vertrouwelijk met uw persoonsgegevens om gaan en om uw persoonsgegevens zo goed mogelijk te beschermen tegen verlies, diefstal, onbevoegde toegang (hackers) of onrechtmatig gebruik. 

De gemeente neemt de nodige beveiligingsmaatregelen en hanteert beveiligingsprocedures om uw persoonsgegevens te beschermen. Naast technische beveiligingsmaatregelen zoals het versleutelen van persoonsgegevens en toegangscontroles tot computersystemen, hebben gemeentelijke medewerkers een geheimhoudingsplicht en wordt toegang tot persoonsgegevens alleen gegeven aan medewerkers die bevoegd zijn. 

Bescherming van uw persoonsgegevens 

De gemeente verwerkt uw persoonsgegevens zoals omschreven in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), Wet politiegegevens (Wpg) en specifieke wet- en regelgeving. De wettelijke basis voor de verwerking van persoonsgegevens mag zijn: toestemming, overeenkomst, wettelijke verplichting, vitaal belang en publiekrechtelijke taak.

De Wpg bepaalt hoe politiegegevens moeten worden verwerkt, bewaard en beveiligd. Dit omvat persoonsgegevens die worden verzameld tijdens opsporings- en vervolgingstaken, evenals gegevens die worden gebruikt voor de handhaving van de openbare orde. 

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) is de nationale toezichthouder ter bescherming van uw persoonsgegevens. Voor meer informatie over de AP, en een toelichting op de begrippen die in deze verklaring worden gehanteerd, verwijst de gemeente u naar de website van de Autoriteit Persoonsgegevensexterne-link-icoon. Ook al uw rechten zijn te vinden op de website van de AP. 

Gebruik van persoonsgegevens door de gemeente 

De gemeente voert alleen taken uit die belangrijk zijn voor haar inwoners en bezoekers. De gemeente gebruikt hiervoor soms persoonsgegevens van haar inwoners en bezoekers. Het gebruiken van persoonsgegevens noemen we ook wel ‘verwerken’ van persoonsgegevens. Als u in Gemeente Velsen woont houdt de gemeente bijvoorbeeld uw naam, geboortedatum, woonadres en Burgerservicenummer (BSN) bij in de Basisregistratie personen (BRP). 

Als u iets wilt regelen of aanvragen via de website van de gemeente Velsen dan heeft de gemeente vaak contactgegevens, zoals uw telefoonnummer en e-mailadres van u nodig om u goed te kunnen helpen. 

Voor aanvragen en hulp op het gebied van werk, inkomen, jeugdhulp, zorg of veiligheid kan de gemeente bijzondere persoonsgegevens van u nodig hebben, zoals financiële, medische of strafrechtelijke gegevens. Verder kan de gemeente persoonsgegevens van u gebruiken om bijvoorbeeld belasting te heffen en om fraude te bestrijden. 

Voor meer informatie over voor welke doeleinden de gemeente Velsen uw persoonsgegevens verwerkt, verwijzen wij u naar ons verwerkingsregister. 

Bewaartermijn 

De gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is voor de goede uitvoering van haar taken en de naleving van haar wettelijke verplichtingen. De bewaartermijnen worden bijgehouden in het verwerkingsregister en zijn gebaseerd op de Selectielijst gemeenten en intergemeentelijke organen 2020. 

Verstrekking aan andere organisaties 

Om onze taken en verantwoordelijkheden goed uit te voeren werken wij samen met partners buiten onze gemeentelijke organisatie. Dat kunnen andere overheidsinstanties zijn, maar soms ook private partijen. De gemeente verstrekt uw persoonsgegevens niet aan andere organisaties zonder dat u daarvoor toestemming heeft gegeven, tenzij de gemeente daartoe een bevoegdheid heeft op grond van een wettelijke bepaling. 

Met organisaties die - in opdracht van de gemeente - uw persoonsgegevens verwerken, sluiten wij een verwerkersovereenkomst. De gemeente blijft verantwoordelijk voor de verwerking van uw persoonsgegevens. 

Uw rechten 

U hebt als mens een aantal privacyrechten. Deze rechten zijn bedoeld om u controle te laten houden over uw persoonsgegevens. Alle rechten zijn te vinden op website van de AP, maar hieronder een aantal voorbeelden: 

  • Recht op informatie: u heeft het recht om te weten waarom uw persoonsgegevens nodig zijn, wat ermee gaat gebeuren en hoelang ze worden opgeslagen. 
  • Recht op inzage: u heeft het recht op inzage in uw persoonsgegevens die bekend zijn bij de gemeente. 
  • Recht op rectificatie: u heeft het recht om uw persoonsgegevens aan te vullen, te corrigeren, te laten verwijderen of af te laten schermen wanneer u dat wenst. 
  • Recht om vergeten te worden: wanneer u toestemming geeft aan de gemeente om uw persoonsgegevens te verwerken, dan heeft u het recht om de persoonsgegevens ook weer te laten verwijderen. 
  • Recht op het overdragen van uw persoonsgegevens: u heeft het recht om al uw persoonsgegevens op te vragen bij de verwerkingsverantwoordelijke, en deze in zijn geheel over te dragen aan een andere verwerkingsverantwoordelijke. 
  • Recht van bezwaar: u kunt bezwaar maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens door de gemeente. De gemeente voldoet hieraan, tenzij er gerechtvaardigde gronden zijn voor de verwerking. 

Rechten van betrokkenen 

Als u een aanvraag wilt doen tot inzage, aanpassing of verwijdering in uw persoonsgegevens vult u het formulier rechten van betrokkenen in.  

Inzage in uw persoonsgegevens aanvragen

U kunt uw verzoek digitaal of schriftelijk indienen. De gemeente reageert schriftelijk binnen 4 weken. U kunt daarna aan de gemeente vragen om uw persoonsgegevens aan te vullen, te verbeteren of te verwijderen. Geef in uw verzoek aan welke wijzigingen u wilt. Ook hierop reageert de gemeente binnen 4 weken. Wij vragen u altijd om u te identificeren. 

Gegevensbescherming in het Sociaal Domein 

Per 1 januari 2015 heeft de gemeente een aantal taken erbij gekregen op het gebied van werk, zorg en jeugdhulp. Een aantal van deze taken wordt uitgevoerd door hulpverleners van sociale wijkteams van de gemeente. In deze teams werken verschillende professionals met elkaar samen. Om u zo goed mogelijk te helpen moeten zij informatie; zoals persoonsgegevens en gezins- en persoonlijke situatie, met elkaar uitwisselen. Hierbij houden zij zich aan de plichten die de gemeente heeft om de persoonsgegevens van inwoners te beschermen. Omdat het erg belangrijk is dat dit zorgvuldig wordt uitgevoerd hebben de gemeente en de diverse hulpverlenende instanties ook schriftelijke werkafspraken gemaakt in de vorm van een samenwerkingsovereenkomst. De samenwerkingsovereenkomst bevat duidelijke regels over de omgang met persoonsgegevens. 

Als u vragen heeft over Gegevensbescherming in het Sociaal Domein dan kunt u contact opnemen met de gemeente via privacy@velsen.nl

Gebruik van het platform

Op de website van de gemeente Velsen wordt er door middel van links verwezen naar andere websites. Gemeente Velsen is niet verantwoordelijk voor de naleving van de privacywet- en regelgeving door deze derden. 

Telefoon-, WhatsApp- en chatgesprekken

Telefoon-, WhatsApp- en chatgesprekken kunnen door de gemeente worden bewaard om de dienstverlening te verbeteren. Gesprekken worden niet langer bewaard dan nodig is. 

Meer informatie

Wilt u meer weten over de bescherming van uw persoonsgegevens, kijk dan op de website van de Autoriteit Persoonsgegevensexterne-link-icoon

Welke persoonlijke gegevens verwerkt Gemeente Velsen van u? Dat verschilt per afdeling. Wilt u hierover meer weten? Stuur dan een e-mail naar privacy@velsen.nl en of kijk in ons verwerkingsregister of ons privacybeleid.  

Functionaris Gegevensbescherming 

De Functionaris Gegevensbescherming (FG) van de gemeente is aangemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Als u vragen, verzoeken of een klacht heeft over deze privacyverklaring of over uw persoonsgegevens dan kunt u hierover contact opnemen met de FG via fg@velsen.nl

Lees meer over de functionaris Gegevensbescherming.externe-link-icoon

Wijziging privacyverklaring 

Deze verklaring op het gebied van Gegevensbescherming kan, zonder waarschuwing, door de gemeente gewijzigd worden. Deze wijzigingen treden in werking vanaf het moment dat ze op deze website gepubliceerd zijn. 

Contact

De Functionaris Gegevensbescherming (FG) van de gemeente is aangemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Als u vragen of verzoeken heeft over deze privacyverklaring of over uw persoonsgegevens dan kunt u hierover contact opnemen met de FG via fg@velsen.nl.

Lees meer over de functionaris Gegevensbescherming.

Wijziging privacyverklaring

Deze verklaring op het gebied van Gegevensbescherming kan, zonder waarschuwing, door de gemeente gewijzigd worden. Deze wijzigingen treden in werking vanaf het moment dat ze op deze website gepubliceerd zijn.