Stappen en regels over verkeer en parkeren bij woningbouw

Ruimtelijke initiatieven hebben altijd invloed op het verkeer eromheen. Onderstaande stappen geven u inzicht in waar de gemeente uw plannen op beoordeelt.

Parkeren

Toetsingskader: Nota parkeernormen 2022externe-link-icoon

  • Stap 1: 
    Vaststellen functie en parkeernorm op basis van ligging volgens de Nota Parkeernormen 2022.
  • Stap 2: 
    Vaststellen aantal (woon)eenheden. 
  • Stap 3: 
    Berekenen parkeereis. 
  • Stap 3a: 
    Indien geen andere functies binnen plangebied: berekenen normatieve eis.
  • Stap 3b: 
    Indien wel meerdere functies binnen plangebied: berekenen dubbelgebruik met behulp van aanwezigheidspercentages en maatgevende momenten. 
  • Stap 4: 
    Bepalen of saldering mogelijk is.
  • Stap 4a: 
    Indien geen sprake is van functiewijziging met eenzelfde of (grotendeels) overlappende maatgevende momenten: enkel uitgaan van parkeereis nieuw.
  • Stap 4b: 
    Indien wel sprake is van functiewijziging met eenzelfde of (grotendeels) overlappende maatgevende momenten: verrekenen parkeereis oud versus nieuw.
  • Stap 5: 
    Bepalen of er genoeg parkeerplaatsen binnen het gebied worden gerealiseerd (eis dat parkeereis op eigen terrein wordt opgelost).
  • Stap 6a: 
    Indien voldoende parkeergelegenheid meer dan 1 parkeerplek: positief advies of akkoord. 
  • Stap 6b: 
    Indien parkeereis (afgerond) 1 parkeerplek: vrijstelling volgens de Nota Parkeernormen 2022. 
  • Stap 6b: 
    Indien geen voldoende parkeergelegenheid: negatief advies of aanpassingen. 
  • Stap 6c: 
    Nieuw ingediende stukken opnieuw toetsen vanaf stap 1.
  • Stap 7: 
    Indien geen voldoende parkeergelegenheid eigen terrein en geen ruimte in openbare ruimte: ontheffing volgens artikel 3.3 Paraplubestemmingsplan Parkeren Velsen, voorzien van goede onderbouwing (om precedentwerking te voorkomen). 
  • Stap 8: 
    Indien niet voldaan kan worden aan de parkeereis en er geen reden is om vrijstellingen of ontheffingen te verlenen: negatief advies of plan niet haalbaar.

Let op: 

Stap 4 is alleen van toepassing als stap 3b doorlopen is of doorlopen moet worden. 
Stap 6c is alleen van toepassing als stap 6b is doorlopen of doorlopen moet worden.

Verkeersafwikkeling

Toetsingskader: verkeersmodel gemeente Velsen en richtlijnen ASVV 2021

  • Stap 1: 
    Bepalen huidig aantal verkeersbewegingen (intensiteiten) volgens het  verkeersmodel.
  • Stap 2: 
    vaststellen maximale intensiteiten op basis van wegtype(n).
  • Stap 3: 
    Bepalen maximale verkeersgeneratie per (woon)eenheid door koppeling met parkeernorm (gemakshalve uitgaan van worst-case scenario). 
  • Stap 4: 
    Berekenen totale verkeersgeneratie die erbij komt als gevolg van de ontwikkeling.
  • Stap 5: 
    Extra verkeersgeneratie optellen bij huidige intensiteiten uit stap 1.
  • Stap 6: 
    Rekening houden met omrekenfactor naar werkdag (maal 1,11) om van een echt worst-case scenario te kunnen spreken.
  • Stap 7: 
    Bepalen of we in de buurt komen van de maximale wegintensiteiten uit stap 2 of dat deze worden overschreden.
  • Stap 7a: 
    Indien geen sprake is van (objectieve) verkeersdrukte als gevolg van de ontwikkeling: positief advies of akkoord (want: gerekend met worst-case scenario).
  • Stap 7b: 
    Indien wel sprake is van (objectieve) verkeersdrukte als gevolg van ontwikkeling of de verwachte problemen met verkeersveiligheid, bereikbaarheid of doorstroming: negatief advies of plan niet haalbaar (want: gerekend met worst-case scenario).