Stappen en regels over verkeer en parkeren bij woningbouw
Ruimtelijke initiatieven hebben altijd invloed op het verkeer eromheen. Onderstaande stappen geven u inzicht in waar de gemeente uw plannen op beoordeelt.
Parkeren
Toetsingskader: Nota parkeernormen 2022
- Stap 1:
Vaststellen functie en parkeernorm op basis van ligging volgens de Nota Parkeernormen 2022. - Stap 2:
Vaststellen aantal (woon)eenheden. - Stap 3:
Berekenen parkeereis. - Stap 3a:
Indien geen andere functies binnen plangebied: berekenen normatieve eis. - Stap 3b:
Indien wel meerdere functies binnen plangebied: berekenen dubbelgebruik met behulp van aanwezigheidspercentages en maatgevende momenten. - Stap 4:
Bepalen of saldering mogelijk is. - Stap 4a:
Indien geen sprake is van functiewijziging met eenzelfde of (grotendeels) overlappende maatgevende momenten: enkel uitgaan van parkeereis nieuw. - Stap 4b:
Indien wel sprake is van functiewijziging met eenzelfde of (grotendeels) overlappende maatgevende momenten: verrekenen parkeereis oud versus nieuw. - Stap 5:
Bepalen of er genoeg parkeerplaatsen binnen het gebied worden gerealiseerd (eis dat parkeereis op eigen terrein wordt opgelost). - Stap 6a:
Indien voldoende parkeergelegenheid meer dan 1 parkeerplek: positief advies of akkoord. - Stap 6b:
Indien parkeereis (afgerond) 1 parkeerplek: vrijstelling volgens de Nota Parkeernormen 2022. - Stap 6b:
Indien geen voldoende parkeergelegenheid: negatief advies of aanpassingen. - Stap 6c:
Nieuw ingediende stukken opnieuw toetsen vanaf stap 1. - Stap 7:
Indien geen voldoende parkeergelegenheid eigen terrein en geen ruimte in openbare ruimte: ontheffing volgens artikel 3.3 Paraplubestemmingsplan Parkeren Velsen, voorzien van goede onderbouwing (om precedentwerking te voorkomen). - Stap 8:
Indien niet voldaan kan worden aan de parkeereis en er geen reden is om vrijstellingen of ontheffingen te verlenen: negatief advies of plan niet haalbaar.
Let op:
Stap 4 is alleen van toepassing als stap 3b doorlopen is of doorlopen moet worden.
Stap 6c is alleen van toepassing als stap 6b is doorlopen of doorlopen moet worden.
Verkeersafwikkeling
Toetsingskader: verkeersmodel gemeente Velsen en richtlijnen ASVV 2021
- Stap 1:
Bepalen huidig aantal verkeersbewegingen (intensiteiten) volgens het verkeersmodel. - Stap 2:
vaststellen maximale intensiteiten op basis van wegtype(n). - Stap 3:
Bepalen maximale verkeersgeneratie per (woon)eenheid door koppeling met parkeernorm (gemakshalve uitgaan van worst-case scenario). - Stap 4:
Berekenen totale verkeersgeneratie die erbij komt als gevolg van de ontwikkeling. - Stap 5:
Extra verkeersgeneratie optellen bij huidige intensiteiten uit stap 1. - Stap 6:
Rekening houden met omrekenfactor naar werkdag (maal 1,11) om van een echt worst-case scenario te kunnen spreken. - Stap 7:
Bepalen of we in de buurt komen van de maximale wegintensiteiten uit stap 2 of dat deze worden overschreden. - Stap 7a:
Indien geen sprake is van (objectieve) verkeersdrukte als gevolg van de ontwikkeling: positief advies of akkoord (want: gerekend met worst-case scenario). - Stap 7b:
Indien wel sprake is van (objectieve) verkeersdrukte als gevolg van ontwikkeling of de verwachte problemen met verkeersveiligheid, bereikbaarheid of doorstroming: negatief advies of plan niet haalbaar (want: gerekend met worst-case scenario).