Verhaal Hans van Vondelen - adviseur dienstverlening
Op 1 september 1981 begon de carrière van Hans van Vondelen bij gemeente Velsen, dat was nog in de tijd van guldens, typemachines en interne postrondes. Hans startte voor een tijdelijke klus in de gemeente waar hij ook woonde. Het ging om een klus over eenmalige uitbetalingen aan inwoners met een uitkering. Een echtpaar kreeg 100 gulden en een alleenstaande kreeg 50 gulden.
Carrière bij gemeente Velsen
Inmiddels zijn we 43 jaar verder en werkt Hans nog steeds voor de gemeente Velsen. Na de tijdelijke klus kreeg Hans de vraag om te blijven. Een netto fulltime salaris van 700 gulden per maand kon hij niet weerstaan. Hiervoor annuleerde hij zijn inschrijving bij de school voor journalistiek.
Hij begon eerst op een van de afdelingen binnen ‘sociale zaken', is daarnakort applicatiebeheerder geweest en om vervolgens teamleider te worden van de uitkeringsadministratie. In 2008 ging Hans aan de slag met het inrichten van een Klant Contact Centrum (KCC). Dit werd gedaan op basis van een groot landelijk programma met als doel dat de gemeente beter en sneller antwoord kon geven op vragen van inwoners. Een programma dat na die tijd eigenlijk altijd actueel is gebleven, we blijven verbeteren.
Digitalisering
We leven meer en meer in een digitale wereld waarin we als gemeente niet achter kunnen blijven. Tegelijkertijd moeten we ook zorgen dat we voor al onze inwoners bereikbaar zijn. Alleen chatten is dus geen optie, ook bellen en fysiek langskomen moet mogelijk blijven. Onze inwoners betalen belastinggeld en zijn voor gemeentezaken van ons afhankelijk, dat moeten we blijven realiseren.
Volgend jaar met pensioen
'In oktober 2025 ga ik stoppen met werken. Maar tot die tijd blijf ik mezelf inzetten om de dienstverlening naar onze inwoners te verbeteren, dit zit in mijn bloed. Als we met elkaar iets kunnen verbeteren voor de inwoners geeft dat een kick.'
'Natuurlijk hebben we ook uitdagingen bij Velsen. Maar dat speelt in alle gemeenten. Ondanks dat ik mijn hele leven hier heb gewerkt kan ik wel zeggen dat ik een goed beeld heb van andere gemeenten. Door mijn netwerk weet ik wat er bij de buren speelt en kan ik dit goed vergelijken met de situatie in Velsen. '
'Velsen als organisatie blijf ik een warm hart toedragen, het is een fijne organisatie om te werken. Er is een goed werkklimaat en geen hiërarchie. Je kunt bij iedereen binnenlopen. Volgend jaar stop ik, maar ik ben zeker niet aan het aftellen. Samen met mijn collega's blijf ik me inzetten voor een nog betere dienstverlening!'