Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) aanvragen

Beschrijving

De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) heeft als doel om iedereen actief deel te laten nemen aan de samenleving, ook als dat niet (meer) gemakkelijk gaat. Wmo is er voor alle inwoners van Velsen die als gevolg van lichamelijke, verstandelijke of (psycho-)sociale problemen een belemmering ervaren op het gebied van wonen, welzijn, zorg of vervoer en hulp nodig hebben bij het zoeken naar een mogelijke oplossing.

Eigen bijdrage

Wanneer u een voorziening ontvangt via de Wmo kan daar een eigen bijdrage voor worden gevraagd. Deze bijdrage wordt opgelegd en geïnd door het Het Centraal Administratiekantoor (CAK). De hoogte van de vierwekelijkse bijdrage wordt onder andere gebaseerd op het verzamelinkomen en uw vermogen.

Kijk voor meer informatie op de webpagina Eigen bijdrage.

Een Wmo-melding doen

Aanmelden

Vul eerst het Wmo-meldingsformulierexterne-link-icoon in. U kunt ook een Persoonlijk plan Wmoexterne-link-icoon downloaden, invullen en meesturen als bijlage in het formulier.

Een medewerker van het domein Samenleving neemt telefonisch contact met u op om uw Wmo-aanvraag door te nemen. U hoort dan hoe uw melding wordt afgehandeld. Het kan zijn dat er een huisbezoek op volgt. Ook heeft u de mogelijkheid tot het indienen van een persoonlijk plan, dit is niet verplicht. 

Gehighlighte tekst: Door drukte kan het langer duren dan gebruikelijk voordat we uw Wmo-melding in behandeling nemen. Maak tijdig een melding. Ook als het gaat om een verlenging van een indicatie. Bedankt voor uw begrip.

Hulp nodig

U kunt gratis gebruik maken van onafhankelijke ondersteuning. Neem hiervoor contact op tussen 9.00 en 10.00 uur met het Sociaal Wijkteam Velsen of met MEE & de Wering via 088 8876970.

Socius ondersteunt mensen met vragen op onder meer persoonlijk en financieel gebied. Mee & de Wering ondersteunt mensen met een beperking. Beide organisaties zijn onafhankelijk en hebben ervaring met de Wmo.

Vragen

Heeft u vragen? Neem contact op met het Klant Contact Centrum via 0255 567200 of 140255 (zonder kengetal).

Wat gebeurt er met uw Wmo-verzoek?

Een Wmo-consulent neemt telefonisch contact met u op. In de meeste gevallen zal er met u een afspraak worden gemaakt voor een huisbezoek.

Tijdens een gesprek worden uw hulpvraag, eigen mogelijkheden en eventuele andere oplossingen besproken. Het samen zoeken naar oplossingen is maatwerk, waarbij zoveel mogelijk wordt uitgegaan van uw eigen kracht, wat u nog zelf kunt en wat uw omgeving en uw netwerk voor u kunnen betekenen. Het gewenste resultaat is dat u zo lang mogelijk zelfredzaam en zelfstandig kunt blijven.

Wanneer blijkt dat de eigen mogelijkheden geen of niet voldoende oplossing bieden, zal de gemeente in bepaalde gevallen met een maatwerkvoorziening komen. Hierbij kunt u denken aan hulp bij het huishouden, een woningaanpassing, een vervoersvoorziening of begeleiding.

Voorzieningen en hulpmiddelen

Wanneer het dagelijkse functioneren wordt belemmerd als gevolg van beperkingen, kan dit in een aantal gevallen worden opgelost of verlicht met voorzieningen en/of hulpmiddelen.

Bepaalde artikelen en hulpmiddelen zijn inmiddels zo alledaags geworden, dat zij door de gemeente niet (meer) worden vergoed.

Deze artikelen worden als ‘algemeen gebruikelijk’ bestempeld (zie Verordening Maatschappelijke Ondersteuning Velsen 2023)externe-link-icoon.

Volgens de Verordening is een Algemeen gebruikelijke voorziening, een voorziening die:

  • niet speciaal bedoeld is voor mensen met een beperking, dus ook door anderen gebruikt kan worden
  • algemeen verkrijgbaar is
  • niet – aanzienlijk – duurder is dan vergelijkbare producten.

De volgende voorzieningen zijn algemeen gebruikelijk

  • tweede trapleuning
  • aanleg centrale verwarming
  • verlenging bediening bovenlicht (= raampje)
  • korflades in keukenkastjes
  • keramische- of inductie kookplaat
  • nivelleren drempels binnenshuis
  • aanleg douche (bij het ontbreken daarvan)
  • aanpassingen in een verouderde badkamer (aanpassingen aan badkamer van 20 jaar of ouder) bv. Verwijderen ligbad/lavet
  • douchestoel/douchekruk
  • vast douchezitje
  • hendel mengkraan/thermostaatkraan
  • douchekop op glijstang
  • antislipvloer
  • handgrepen en wandbeugels
  • aanleg tweede toilet boven
  • losse toiletstoel
  • verhoogd toilet of losse toiletverhoger
  • rollator
  • fiets met trapondersteuning en/of verlaagde instap en/of vooruit geplaatst crankstel
  • tandem/bakfiets/ligfiets
  • maaltijdservice
  • kinderopvang
  • boodschappenservice

Bovengenoemde voorzieningen/hulpmiddelen en andere producten die aan het begrip ‘algemeen gebruikelijk’ voldoen, dient u dus zelf te realiseren en te bekostigen.

Contactgegevens

Is uw Wmo-melding al in behandeling bij de vakafdeling en wilt u een Wmo-consulent spreken?

Domein Samenleving
Sociaal domein

Postbus 168
1970 AD IJmuiden

Telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 16.00 uur via 0255 567200 of 14 0255 (zonder kengetal).