U hebt gekozen voor de Melding openbare ruimte. Ga naar velsen.slimmelden.nl en doe een melding. Meestal lossen we uw melding binnen 5 werkdagen op. Als we uw melding niet binnen 5 werkdagen kunnen oplossen, dan laten we dat aan u weten.
Doe een melding
Het is ons werk om burgers, bedrijven en instellingen zo goed mogelijk van dienst te zijn. Dat doen we dan ook graag. Bent u toch ontevreden over de manier waarop u behandeld bent? Laat het ons weten door een klacht in te dienen.
Een klacht kan gaan over een niet nagekomen afspraak, werkwijze, de dienstverlening, over ambtenaren of college- en raadsleden. Op het moment dat u een klacht indient, start de klachtenprocedure.
Wanneer uw klacht niet in behandeling wordt genomen, dan hoort u van de klachtencoördinator de reden hiervan. U krijgt in ieder geval binnen 6 weken bericht.
Een klacht indienen kan op 2 manieren:
Stuur kopieën mee van de eventuele correspondentie die al is gevoerd.
Stuur het formulier naar Klachten coördinator Juridische zaken Postbus 465 1970 AL IJmuiden.
Procedure
Klachten over andere overheidsinstanties, zoals ministeries, provincies en waterschappen legt u voor aan de Nationale Ombudsman.
Website Nationale Ombudsman
Heeft u een klacht ingediend bij de gemeente Velsen, maar bent u ontevreden over de wijze waarop uw klacht is behandeld? Ook dan kunt u contact opnemen met de Ombudsman. Hiervoor moet u als klager wel eerst de gehele klachtenprocedure van de gemeente doorlopen hebben.
De burgemeester is verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid in de gemeente Velsen, maar de uitvoering daarvan door de politie valt onder de verantwoordelijkheid van de korpschef van politie van de regio Kennemerland.
U kunt op verschillende manieren een klacht indienen over het optreden van de politie:
Om uw klacht goed te kunnen behandelen, moet u deze voorzien van:
Iedere inwoner die vindt dat hij/zij gediscrimineerd wordt kan een klacht indienen/melding discriminatie doen bij het Bureau Discriminatiezaken Kennemerland in Haarlem.
Volgens de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen bieden wij de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier melding te kunnen doen van discriminatie bij een Anti-DiscriminatieVoorziening (ADV).Gemeente Velsen heeft zich aangesloten bij het Bureau Discriminatiezaken Kennemerland te Haarlem, die de kerntaken uit het wetsvoorstel voor Gemeente Velsen uitvoert.
Voelt u zich gediscrimineerd? Er 2 verschillende mogelijkheden om een klacht in te dienen:
Als u hulp nodig hebt met het doen van een melding, kom dan naar de balie van het Klant Contact Centrum van Gemeente Velsen.
Wanneer een bedrijf de milieueisen niet naleeft, kunt u als inwoner, bedrijf of instelling dit melden bij de Milieudienst.
In geval van hinder (illegale lozingen, luchtvervuiling, stankoverlast, geluidsoverlast) kunt u direct bij de Milieudienst een klacht indienen.
Naar de Milieudienst
U dient een handhavingsverzoek in als u vermoedt dat de regels van de gemeente niet worden nageleefd. Het moet gaan om situaties die in strijd zijn met de wet- en regelgeving. Een voorbeeld is een horecaonderneming onder uw woning die na officiële sluitingstijd nog open is.
Wanneer u overlast ervaart van bijvoorbeeld zwerfvuil of scooters is dit geen handhavingsverzoek. Hiervoor kunt u een Melding Openbare Ruimte doen (zie keuze 1).
Wat is het verschil tussen een melding en een handhavingsverzoek?
Op twee manieren kunt u de gemeente laten weten dat u ergens hinder van ondervindt of dat u denkt dat er regels worden overtreden. Via een melding of met een handhavingsverzoek.
Melding
Meldingen kunnen bijvoorbeeld gaan over zwerfvuil, scooteroverlast of overlast van horeca of bedrijven. De gemeente beslist of zij iets doet met uw melding maar neemt daarover geen formeel besluit. Uw meldingen geven ons inzicht in de aard en omvang van de overlast, zodat we gerichter kunnen handelen.
Voor een melding gelden de volgende regels
Handhavingsverzoek
U dient een handhavingsverzoek in als u vermoedt dat de regels van de gemeente niet worden nageleefd. Het moet gaan om situaties die in strijd zijn met de wet- en regelgeving. De gemeente neemt over uw verzoek een formeel besluit, waartegen u bezwaar en beroep kunt instellen.