Handtekening legaliseren
U kunt uw handtekening laten legaliseren om aan te tonen dat de handtekening op een document echt van u is. Handtekening legaliseren doet u aan de balie van het gemeentehuis. U kunt hiervoor bij ons een afspraak maken.
Inleiding
Soms moet u aantonen dat de handtekening op een document echt van u is. U laat uw handtekening dan legaliseren. U neemt het document mee en zet aan de balie uw handtekening. De medewerker van de gemeente bevestigt schriftelijk dat dit dezelfde handtekening is als op uw identiteitsbewijs.
Legaliseren van een handtekening is bijvoorbeeld nodig:
- Als u garant staat voor bezoek uit het buitenland.
- Wanneer u toestemming moet te geven bij officiële aanvragen of gelegenheden, waarbij u niet persoonlijk aanwezig kunt zijn.
- Wanneer een bepaalde instelling of bedrijf hier om vraagt.
Aanvragen
Voor het legaliseren van uw handtekening maakt u een afspraak bij de gemeente. Een afspraak maken kan op 2 manieren:
- U maakt online een afspraak. Kies voor ‘legalisatie handtekening’.
- U maakt telefonisch een afspraak via 0255 567200 of 14 0255 (zonder kengetal).
Dit neemt u mee
- Identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs)
- Document waarop u de handtekening wilt plaatsen
De verklaring legaliseert alleen uw handtekening. Niet de inhoud van het document dat u tekent.
Kosten
Omschrijving | Kosten |
---|---|
Per document | € 16,60 |
Omschrijving | Kosten |
---|---|
Per document | € 17,10 |
Disclaimer: Aan deze bedragen kunnen geen rechten ontleend worden. Leges zijn definitief na publicatie van de legesverordening op www.overheid.nl in december 2024. https://www.officielebekendmakingen.nl/gemeenteblad
Meer informatie
Garant staan voor iemand uit het buitenland
Het legaliseren van een handtekening kan nodig zijn wanneer u een gast uit het buitenland ontvangt, die voor het bezoek aan Nederland een visum nodig heeft. Meer informatie vind u op rijksoverheid.nl/garant staan voor iemand uit het buitenland.