Rekenkamer
Elke gemeente, provincie en waterschap moet een rekenkamer hebben. Rekenkamers onderzoeken de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het beleid. Ze onderzoeken wat er gebeurt, wat dat kost en oplevert én hoe dat beter kan.
De rekenkamer is onafhankelijk en staat los van de gemeenteraad, het college van B en W en de ambtelijke organisatie.
Wat doet de rekenkamer?
Een rekenkamer doet onafhankelijk onderzoek. Iedereen kan onderwerpen aandragen, maar elke rekenkamer beslist zelf wat zij onderzoekt, wanneer zij dat doet en hoe zij dat doet. De meeste rekenkamers doen een paar onderzoeken per jaar.
In ieder onderzoek staat de Rekenkamer stil bij 3 vragen:
- Bereikt de gemeente de doelen die zij stelt?
- Bereikt de gemeente de doelen tegen zo’n laag mogelijke kosten?
- Handelt de gemeente bij het uitvoeren van beleid volgens de geldende regels en wetten?
Meestal leidt onderzoek tot een rapport met conclusies en aanbevelingen voor hoe het (nog) beter kan. Dat rapport gaat naar de gemeenteraad. Die besluiten vervolgens welke gevolgen het onderzoek moet krijgen.
Onderzoeksprogramma
Elk jaar stelt de rekenkamer een onderzoeksprogramma op. De rekenkamer maakt zelf een lijst van mogelijke onderzoeksonderwerpen. Zij vindt het belangrijk om hierbij gebruik te maken van ideeën voor onderzoeken die leven bij de inwoners en de raad van de gemeente Velsen.
U kunt dus onderwerpen aandragen aan het onderzoeksprogramma. Heeft u een onderwerp dat u wilt voorstellen? Stuur dan een e-mail naar rekenkamer@velsen.nl.
Leden van de Rekenkamer van de gemeente Velsen
De Rekenkamer bestaat uit 3 leden en een secretaris. Ze zijn allen geen lid van de gemeenteraad.
De leden van de Rekenkamer Velsen zijn:
- de heer J.E. (Jan) Van den Boon (Voorzitter)
- de heer M.A. (Marco) Hoogendoorn
- de heer F.C. (Frans) van der Horst
De secretaris van de Rekenkamer is de heer W.L.P. (Wouter) Hoppenbrouwer.