Rekenkamer

Elke gemeente, provincie en waterschap moet een rekenkamer hebben. Rekenkamers onderzoeken de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het beleid. Dat gaat om meer dan rekenen. Ze onderzoeken wat er gebeurt, wat dat kost en oplevert én hoe dat beter kan.

De rekenkamer is onafhankelijk en staat los van de gemeenteraad, het college van B en W en de ambtelijke organisatie.

Wat doet de rekenkamer?

Een rekenkamer doet onafhankelijk onderzoek. Iedereen kan onderwerpen aandragen, maar elke rekenkamer beslist zelf wat zij onderzoekt, wanneer zij dat doet en hoe zij dat doet. De meeste rekenkamers doen een paar onderzoeken per jaar.

De rekenkamer helpt de gemeenteraad door bijvoorbeeld kennis te verzamelen, beleid te evalueren of te adviseren over (de aanpak van) maatschappelijke problemen.

Meestal leidt onderzoek tot een rapport met conclusies en aanbevelingen voor hoe het (nog) beter kan. Dat rapport gaat naar de gemeenteraad. Die besluiten vervolgens welke gevolgen het onderzoek moet krijgen.

Onderzoeksprogramma

Elk jaar stelt de rekenkamer een onderzoeksprogramma op. De rekenkamer maakt  zelf een lijst van mogelijke onderzoeksonderwerpen. Zij vindt het belangrijk om hierbij gebruik te maken van ideeën voor onderzoeken die leven bij de inwoners en de raad van de gemeente Velsen.

U kunt dus onderwerpen aandragen aan het onderzoeksprogramma. Heeft u een onderwerp dat u wilt voorstellen? Stuur dan een e-mail naar rekenkamer@velsen.nl.

Leden van de Rekenkamer van de gemeente Velsen

De Rekenkamer bestaat uit 3 leden en een secretaris. Ze zijn allen geen lid van de gemeenteraad.

De leden van de Rekenkamer Velsen zijn:

  • de heer J.E. (Jan) Van den Boom (Voorzitter)
  • de heer M.A. (Marco) Hoogendoorn
  • de heer F.C. (Frans) van der Horst

De secretaris van de Rekenkamer is de heer W.L.P. (Wouter) Hoppenbrouwer.